Pagina's

maandag 25 juni 2012

Toerist in eigen stad: uitzicht

Het is altijd een beetje vreemd om de toerist uit te hangen in eigen stad. Zo gauw je ergens langer dan een maand woont voelt het raar om de meest toeristische trekpleisters te bezoeken. Nu is het voor mij natuurlijk allemaal een beetje anders omdat ik naar een nieuw land verhuisd ben en zeker nog niet als Poolse gezien wordt, met enkele uitzonderingen daargelaten dan. Daarom is het leuk als er mensen op bezoek komen die de stad nog nauwelijks kennen, want dan heb je een goede reden om eens flink de toerist uit te hangen, maar dan wel eentje zonder kaart en die weet welke trams je moet nemen en welke restaurants je moet mijden.










Zo is er in Wrocław een uitzichtpunt bovenop de Maria Magdalena kerk in het centrum van de stad, waar mijn moeder, maar ook Bartek en ik nog nooit waren geweest. De twee torens worden met elkaar verbonden door middel van een brug, waarvan je een perfect uitzicht hebt op de kleurrijke gebouwen van Rynek, het prachtige marktplein van Wrocław. Ook kun je met goed weer het Olympisch stadion zien en de Millenium brug. Mijn huis is helaas te laag om te zien, maar de hoge gebouwen in onze buurt, twintig minuten uit het centrum vandaan, zijn ook prima te zien vanaf deze hoogte. Het enige nadeel is dat je meer dan 240 treden moet beklimmen naar een hoogte van zo'n 70 meter, maar het uitzicht is het zeker waard.

Het uitzicht op Rynek vanaf de Maria Magdalena kerk


Geen opmerkingen: